Het Tussenlokaal

Vanuit aandacht en ontspanning terug naar herstel.
Voor kinderen van +/- 6 tot 11 jaar op de basisschool
die tijdelijk meer zorg nodig hebben.
Voor wie is het tussenlokaal?

Het tussenlokaal is er speciaal voor kinderen die (tijdelijk) vastlopen in het onderwijs.
Dit kan komen door persoonlijke omstandigheden, trauma, thuiszitten, wachten op een plek in het speciaal onderwijs of nog iets anders. Het betekent in ieder geval dat een kind tijdelijk minder belastbaar is en daardoor ook minder leerbaar.

Het tussenlokaal is een plek om te ontspannen en om samen met andere kinderen te spelen en te ‘werken’ aan herstel. Wat herstel is, is per kind verschillend. Het ene kind heeft vooral behoefte aan ontspanning terwijl het andere kind juist behoefte heeft aan inzicht in eigen behoefte en zelfkennis.

Uiteraard houden we in de tussentijd korte lijnen met de ouders/ verzorgers en waar nodig ook met de betrokken leerkracht/ zorg-coördinator. Op die manier kan een kind in zijn eigen omgeving verder groeien.

Het tussenlokaal wordt geleid door Monique Mooren, een zeer ervaren kinder- en jongerentherapeut met jarenlange ervaring in het onderwijs.

.

Kindertherapie met persoonlijke aandacht, samen met anderen

Niet ieder kind heeft baat bij een snelle herstart, een plek op een zorgboerderij of kan direct aansluiten bij een andere schoolse aanpak. Veel kinderen ‘moeten’ eerst ontstressen, hun brein en lichaam kalmeren en tot ontspanning komen waardoor de nieuwsgierigheid om tot leren te komen als vanzelf weer ontstaat.

Voor die kinderen is Het tussenlokaal ontstaan. Het is een plek die (groeps-) kindertherapie combineert met persoonlijke aandacht en groei en zorgt voor herstel. Met dat uitgangspunt kijken we met elkaar wat er nodig is en hoe dit gewaarborgd kan worden voor het kind, ook na de periode bij Het tussenlokaal.

Hoe werkt het?
In het tussenlokaal werken we met een duidelijke structuur zodat het dagritme (vergelijkbaar aan een schooldag) gewaarborgd blijft.

De inloop is van 9.30 tot 10.00 uur waarna we starten met een gezamenlijk moment.

Er wordt buiten gespeeld, met elkaar gegeten en er zijn activiteiten gericht op persoonlijke aandacht, samen zijn (onderdeel uitmaken van een groep), lichaamsgerichte beleving, vergroten zelfvertrouwen en bewustzijn, ontspanning en reflectie.

Het voornaamste doel is om deze kinderen te begeleiden bij herstel.

In de praktijk betekent dit dat veel kinderen eerst tot ontstressen ‘moeten’ komen om van daaruit weer tot leren te kunnen komen.

De dag wordt gezamenlijk afgesloten en de uitloop is van 13.30 tot 14.00 uur.

Op dit moment start ‘Het tussenlokaal’ op de dinsdagen (de start is op de eerste dinsdag na de herfstvakantie). Bij voldoende aanmeldingen komt daar de donderdag bij.

Een groep bestaat uit maximaal 6 kinderen.

Omdat het voor de veiligheid in de groep erg belangrijk is dat er een klik is, met elkaar en ook met de begeleider, is er altijd eerst een intake en proefperiode van twee weken.

Daarna werken we minimaal drie maanden met elkaar met de mogelijkheid om dit eenmalig met drie maanden te verlengen.

Een kind is dus maximaal zes maanden verbonden aan Het tussenlokaal.

Deelnemen aan Het tussenlokaal is o.a. mogelijk met een PGB (persoonsgebonden budget, aan te vragen via het Jeugdteam), een gedeeltelijke onderwijsvrijstelling en/ of betaling door school ivm de voorziening passend onderwijs.