Voor wie is het tussenlokaal?
Het tussenlokaal is er speciaal voor kinderen die (tijdelijk) vastlopen in het onderwijs.
Dit kan komen door persoonlijke omstandigheden, trauma, thuiszitten, wachten op een plek in het speciaal onderwijs of nog iets anders. Het betekent in ieder geval dat een kind tijdelijk minder belastbaar is en daardoor ook minder leerbaar.
Het tussenlokaal is een plek om te ontspannen en om samen met andere kinderen te spelen en te ‘werken’ aan herstel. Wat herstel is, is per kind verschillend. Het ene kind heeft vooral behoefte aan ontspanning terwijl het andere kind juist behoefte heeft aan inzicht in eigen behoefte en zelfkennis.
Uiteraard houden we in de tussentijd korte lijnen met de ouders/ verzorgers en waar nodig ook met de betrokken leerkracht/ zorg-coördinator. Op die manier kan een kind in zijn eigen omgeving verder groeien.
Het tussenlokaal wordt geleid door Monique Mooren, een zeer ervaren kinder- en jongerentherapeut met jarenlange ervaring in het onderwijs.
.
Kindertherapie met persoonlijke aandacht, samen met anderen
Niet ieder kind heeft baat bij een snelle herstart, een plek op een zorgboerderij of kan direct aansluiten bij een andere schoolse aanpak. Veel kinderen ‘moeten’ eerst ontstressen, hun brein en lichaam kalmeren en tot ontspanning komen waardoor de nieuwsgierigheid om tot leren te komen als vanzelf weer ontstaat.
Voor die kinderen is Het tussenlokaal ontstaan. Het is een plek die (groeps-) kindertherapie combineert met persoonlijke aandacht en groei en zorgt voor herstel. Met dat uitgangspunt kijken we met elkaar wat er nodig is en hoe dit gewaarborgd kan worden voor het kind, ook na de periode bij Het tussenlokaal.
Hoe werkt het?
In het tussenlokaal werken we met een duidelijke structuur zodat het dagritme (vergelijkbaar aan een schooldag) gewaarborgd blijft.
De inloop is van 9.30 tot 10.00 uur waarna we starten met een gezamenlijk moment.
Er wordt buiten gespeeld, met elkaar gegeten en er zijn activiteiten gericht op persoonlijke aandacht, samen zijn (onderdeel uitmaken van een groep), lichaamsgerichte beleving, vergroten zelfvertrouwen en bewustzijn, ontspanning en reflectie.
Het voornaamste doel is om deze kinderen te begeleiden bij herstel.
In de praktijk betekent dit dat veel kinderen eerst tot ontstressen ‘moeten’ komen om van daaruit weer tot leren te kunnen komen.
De dag wordt gezamenlijk afgesloten en de uitloop is van 13.30 tot 14.00 uur.
Op dit moment start ‘Het tussenlokaal’ op de dinsdagen (de start is op de eerste dinsdag na de herfstvakantie). Bij voldoende aanmeldingen komt daar de donderdag bij.
Een groep bestaat uit maximaal 6 kinderen.
Omdat het voor de veiligheid in de groep erg belangrijk is dat er een klik is, met elkaar en ook met de begeleider, is er altijd eerst een intake en proefperiode van twee weken.
Daarna werken we minimaal drie maanden met elkaar met de mogelijkheid om dit eenmalig met drie maanden te verlengen.
Een kind is dus maximaal zes maanden verbonden aan Het tussenlokaal.
Ervaringen uit de praktijk
Mama van S. (9 jaar)
Vorig jaar schakelden we Monique in voor hulp bij onze jongste dochter.
Al vanaf de tijd dat ze baby was, heb ik altijd het gevoel gehad dat ‘er iets was’ met haar. Vooral emoties leken bij haar anders te werken. Ze verveelde zich snel, maar hield niet van verandering. Ze wilde het liefst alles zelf bepalen en zelf doen, maar kon dat niet altijd goed duidelijk maken. Soms lastige combinaties.
De kleuterschool vond ze heel leuk. “Van haar kun je wel een klas vol hebben”, zei haar juf nog. Tot ze naar groep 3 ging. Hoe meer S. op school aan informatie kreeg en hoe meer ze elke dag achter haar tafel op haar stoel moest blijven zitten, hoe minder S. in zich op nam. Van een wereldwijze, ondernemende kleuter, was na verloop van tijd nog maar een klein stukje over.
De lesstof bleef niet hangen en vanuit school werden verschillende interventies geprobeerd. Helaas werd er vooral gekeken naar ‘iets wat bij de meeste kinderen goed werkt’, maar het werd er voor S. niet beter op.
Haar emoties gingen alle kanten op, ze sliep (nog) slechter en elke dag barstte ze uit haar velletje. Ze begon lichamelijke klachten te krijgen en was intens moe.
Het was een dag voor de herfstvakantie toen ze volledig instortte. De dag erop hadden we een afspraak bij Monique. Dankzij haar durfden we te besluiten dat ze niet meer naar school kon. Ze was opgebrand, letterlijk burned out.
Het begrip, nee het échte begrijpen, zien en voelen wat onze dochter en wij voelen zijn het meest waardevol wat Monique ons kan geven. Haar begeleiding voelt alsof ze ons bij de hand neemt. Het laagdrempelige contact met Monique is heel fijn. We zijn elkaar steeds beter leren kennen.
S. is langzaamaan aan het opkrabbelen en aan het worden wie ze is! Samen zijn we aan het onderzoeken wat ze nodig heeft. Ze gaat nog niet terug naar school, maar ze leert momenteel des te meer. Omdat er ruimte is gekomen in haar hoofd.
S. ziet Monique iedere week in de praktijk. Zelf zegt S. dat ze zich er altijd zo op verheugd om naar haar toe te gaan want ‘ze kan altijd zo lekker zichzelf zijn en over van alles kletsen’.
Mama van S.
Mama van M (10 jaar)
In mei 2024 kwamen wij voor het eerst bij Monique met onze dochter M.
M. ging niet meer naar school vanwege het gepest worden en een andere nare ervaring op school.
Ze was van een onbezorgd meisje, een aanhankelijk, afhankelijk en onzeker meisje geworden. Ze durfde niet meer buiten te spelen en wilde alleen maar bij iemand van ons gezin blijven. Via het Jeugdteam kwamen we bij Monique.
De band die M. in die anderhalf jaar heeft opgebouwd met Monique doet haar heel goed. M. gaat iedere week een keer naar Monique en kan daar volledig zichzelf zijn.
Door de betrokkenheid van Monique is M. een heel ander meisje geworden die weer buiten speelt en inmiddels ook weer naar school gaat.
Monique heeft ons heel goed geholpen en is bij veel gesprekken geweest met instanties, school en alles wat erbij komt kijken om alles goed en duidelijk te laten verlopen, en welk behandeltraject en benadering voor M. het beste was. Daar hebben we als gezin veel steun aan gehad.
M. komt nog steeds met veel plezier bij Monique en wij als gezin vinden dit ook heel prettig. De komende tijd gaan we dit langzaam afbouwen tot het niet meer nodig is.
Monique is een topper en wij bevelen haar aan als therapeut.
Gezin van M.